Głównym celem inteligentnego miasta jest optymalizacja funkcji miasta i promowanie wzrostu gospodarczego przy jednoczesnej poprawie jakości życia obywateli poprzez wykorzystanie inteligentnych technologii i analizy danych. Wartość polega na tym, w jaki sposób ta technologia jest wykorzystywana, a nie na tym, ile technologii jest dostępnych.
SmartCity to koncepcja miast przyszłości, w których nowoczesne technologie są wykorzystywane do zarządzania zasobami, poprawy jakości życia mieszkańców i zwiększenia efektywności działania różnych systemów miejskich. Kluczem do sukcesu jest z jednej strony dostrzeganie tego czego potrzebują mieszkańcy, a z drugiej strony szerokie podejście sposobu funkcjonowania miasta. Realizacja idei SmartCity wymaga przede wszystkim ludzi, którzy będą tę ideę realizować.
Polskie miasta, w tym Łódź, mają szereg potrzeb w zakresie wdrażania koncepcji Smart City.
Korki uliczne, niedostatecznie rozwinięta infrastruktura komunikacyjna oraz problemy z parkowaniem. Inteligentne systemy zarządzania ruchem, rozbudowa transportu publicznego, rowerów miejskich czy pojazdów elektrycznych mogą przyczynić się do zmniejszenia zatorów i zanieczyszczeń.
Zanieczyszczenie powietrza (smog), a także nieefektywna gospodarka odpadami i zużycie energii to główne wyzwania przed którymi stoją miasta, na które odpowiedzią mogą być wdrożenie technologii monitorujących jakość powietrza, inteligentnych systemów zarządzania odpadami oraz poprawa efektywności energetycznej budynków.
Modernizacja sieci wodno-kanalizacyjnych, energetycznych oraz telekomunikacyjnych poprzez wdrożenie rozwiązań IoT (Internet Rzeczy) może poprawić wydajność i ograniczyć straty zasobów, takich jak woda czy energia.
Ułatwienie dostępu mieszkańcom do usług publicznych poprzez cyfryzację administracji miejskiej to kolejny ważny aspekt. Potrzebne są platformy, które umożliwią załatwianie spraw urzędowych online, co przyspieszy procesy i zwiększy przejrzystość działań urzędów.
Polskie miasta potrzebują rozwiniętych systemów monitoringu, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale też umożliwiają szybkie reagowanie na zagrożenia, takie jak pożary, klęski żywiołowe czy przestępstwa.
Ważne jest stworzenie narzędzi, które umożliwią mieszkańcom aktywne uczestnictwo w zarządzaniu miastem, np. poprzez platformy konsultacyjne, aplikacje do zgłaszania problemów czy systemy budżetu obywatelskiego.
Wszystkie te potrzeby wskazują na konieczność integracji nowoczesnych technologii z procesami zarządzania miastem, co pozwoli na lepsze wykorzystanie zasobów oraz poprawę jakości życia mieszkańców.
Ponad rok temu w Łodzi stworzyliśmy zespół odpowiedzialny za wdrożenia rozwiązań z obszaru SmartCity. Osoby te mają w swoim DNA szerokie spojrzenie na procesy związane z funkcjonowaniem miasta, dlatego kiedy realizują projekt odpowiadający na konkretną potrzebę mieszkańców, wdrażają rozwiązania obejmujące wszystkie podmioty, które biorą udział w danym procesie, umożliwiając tym samym realizację celów projektu.
Zespół koncentruje swoje działania na dwóch kluczowych obszarach.
Łódź wspiera seniorów w obszarze zdrowia, wprowadzając coraz bardziej popularne usługi telemedyczne, dzięki czemu seniorzy mogą skorzystać z konsultacji lekarskich bez wychodzenia z domu. W kontakcie z mieszkańcami ważne są umiejętności społeczne i empatia. Miasta są dla ludzi, a pracownicy urzędów muszą rozumieć potrzeby ich mieszkańców, by tworzyć rozwiązania, które podniosą jakość życia. Dialog z lokalnymi społecznościami, rozwiązywanie konfliktów i uwzględnianie różnych perspektyw w projektach to kluczowe elementy sukcesu.
Dzięki innowacyjnym technologiom i cyfryzacji usług, mieszkańcy Łodzi mogą cieszyć się bardziej efektywnym, przyjaznym i dostępnym systemem administracji publicznej. Przykładem projektu, nad którym obecnie pracujemy jest stworzenie cyfrowego bliźniaka infrastruktury drogowej w naszym mieście. Realizacja tego projektu umożliwi nam efektywniejsze zarządzanie tą przestrzenią miasta, z której mieszkańcy codziennie korzystają.
Kluczowym elementem SmartCity jest technologia, bo to ona pozwalaja dostarczać nowoczesne i przyjazne usługi.
Obecnie oddział jest w trakcie wdrażania kilku nowoczesnych platform miejskich, które w przyszłości będą wspierać zarządzanie infrastrukturą oraz obsługę Mieszkańców.
Najważniejsze z projektów to:
Cyfrowy bliźniak infrastruktury drogowej – Projekt cyfryzacji róg miejskich, który umożliwi tworzenie ich dokładnych modeli 3D. Platforma wspierać będzie zarządzanie drogami, ułatwiać planowanie modernizacji oraz monitorowanie stanu technicznego infrastruktury. Dzięki danym z Cyfrowego Bliźniaka możliwe będzie przewidywanie potencjalnych potrzeb remontowych, co znacząco wpłynie na efektywność prac.
System opomiarowania cieplnego w szkołach – zainstalowany obecnie w dwóch placówkach, z których jedna przeszła proces termomodernizacji (SP55), a druga nie (SP42). System pozwala na monitorowanie zużycia energii cieplnej, co umożliwi analizę efektywności energetycznej i identyfikację obszarów do poprawy. Dane te pomogą w planowaniu dalszych modernizacji oraz optymalizacji kosztów ogrzewania.
Portal Obsługi Mieszkańca – Platforma, która będzie miała za zadanie zapewnić dostęp do otwartych danych miejskich oraz pozwolić Mieszkańcom na załatwianie spraw urzędowych online. Ma to ułatwić komunikację między urzędem a Mieszkańcami oraz zapewnić transparentność działań Miasta (planowany start Otwartych Danych - 16.12)
Inwentaryzacja danych w Urzędzie – Projekt mający na celu kompleksowe uporządkowanie danych gromadzonych przez Urząd Miasta Łodzi i podległe jednostki. Usprawnienie zarządzania danymi pozwoli na ich efektywniejsze wykorzystanie w planowaniu miejskim oraz udostępnianiu ich na Portalu Otwartych Danych dla Mieszkańców i firm.
Wdrożenie robotów Wizlink® w Urzędzie Miasta Łódź - szczegóły w Case Study.
Więcej informacji o działaniach Oddziału Cyfryzacji Miasta Łodzi można znaleźć na profilu Linkedin: Smart Lodz.